donderdag 24 september 2015

Kerstboom haken

Leuke en eenvoudig te haken kerstboom. 

Je kunt er eentje maken of meerdere, bijvoorbeeld voor een slinger.
Ook de kleuren en kralen kun je naar eigen smaak aanpassen.

Gehaakte kerstbomen


Haakpatroon Kerstboom

 

Materialen:

  • 2 Kleuren garen.
  • Kralen (in 1 kleur of meerdere kleuren. I.p.v. kralen kun je ook hangertjes of belletjes nemen. Let er op dat de draad waarmee je de rand gaat haken gemakkelijk door de lus of kraal gaat.).

 

Haakpatroon:


    Boom haken

  • Haak 2 lossen (in het voorbeeld met groen garen).
  • Draai (1e toer) en haak 2 vasten in de 2e losse (dus 1 losse om te keren).
  • 2 vasten in elke steek van de vorige toer, 1 losse om te keren.
  • 2 vasten in de 1e steek ( meerderen), 2 vasten (2 steken) en in de laatste steek weer 2 vasten, 1 losse om te draaien.
  • In de volgende 4 toeren haak je steeds 2 vasten op de hoeksteek van de vorige toer (1e steek en laatste steek). De rest haak je gewoon vasten en steeds een losse aan het eind van de toer haken om te draaien. Haak zo 4 toeren tot je totaal 14 steken hebt.
  • Begin een volgende toer en haak 5 halve vasten, 1 losse en vervolgens 4 vasten en een losse om te draaien.
  • Haak op de 4 vasten van de vorige toer op de hoeken (1e en laatste steek) steeds 2 vasten (meerderen) en haak vasten op de steken ertussen en 1 losse om te keren.
  • Haak op deze manier meerdere toeren en meerder op de hoeken met 2 vasten, totdat je een toer met in totaal 16 steken hebt (5 toeren).
  • Begin een nieuwe toer met 5 halve vasten, 1 losse en vervolgens 6 vasten en 1 losse om te keren.
  • Haak 5 toeren op de 6 vasten waarbij je op de hoeken steeds meerdert met 2 vasten. De rest van de toer haak je vasten en een losse om te keren. Doe dit tot je totaal 18 steken hebt.
  • Begin een nieuwe toer met 7 halve vasten, 1 losse en 4 vasten plus een losse om te keren.
  • Haak 3 toeren met alleen vasten (en een losse om te keren) op de vier vasten van de vorige toer.
  • Draad afhechten.

    Rand haken met kralen

  • Neem een andere kleur garen (voorbeeld wit) en rijg 6 kralen of belletjes op de draad.
  • Haak met de andere kleur garen een rand van vasten om de kerstboom heen. Haak daarbij op elke hoek / punt van de boom steeds 2 vasten (meerderen).
  • Bij elke punt / hoek van de boom schuif je de kraal omhoog op de draad en plaats je het tussen de 2 vasten, welke je op de hoek haakt. Afhankelijk van het type kraal wat je gebruikt kun je nog een extra losse haken, zodat het mooi hangt. 
  • Aan de bovenkant, de piek van de boom, haak je ca. 15 lossen, welke je met een halve vaste in de 1e losse tot lus haakt.
  • Na rand te hebben gehaakt de draad afhechten.
Gehaakte kerstversiering

Textielverstevigen

Om de gehaakte kerstbomen wat steviger te maken kun je ze opspannen en verstevigen met bijvoorbeeld textielversteviger. Kijk hier voor meer informatie over verschillende soorten textielverstevigers.

gehaakt textiel opspannen en verstevigen

Geen opmerkingen: