woensdag 15 juli 2015

Kussenhoes haken

Neem voor het haken van een kussenhoes stevig, dik garen. Bijvoorbeeld Zpagetti garen of ander dik garen. Ook de dikte van de haaknaald bepaald hoe stevig het haakwerk zal worden.
Hoe dikker het garen en hoe kleiner de dikte van de naald, hoe steviger het haakwerk zal zijn. Neem bijvoorbeeld dik garen met haaknaald 10.

Welk garen je neemt hangt af van je eigen wens, wil je een heel stevig kussen om op te zitten, of een meer decoratief kussentje? Wanneer je een kussen veel gebruikt, is stevig garen wel aan te bevelen, anders heb je kans dat het garen gaat uitrekken en uit vorm raakt.
Maak eventueel eerst een proeflapje.

Haakpatroon voor een kussenhoes

Hieronder volgt een basis haakpatroon voor een kussenhoes.
Je kunt uiteraard variëren met toeren in verschillende kleuren en decoratieve haaksteken, zie de tips onderaan het patroon.

Voorkant kussenhoes:
  • Haak 28 lossen en 3 lossen om te keren.
    (Voor een iets groter kussen, haak bijvoorbeeld een toer van 35 lossen.)
  • 19 toeren van 28 stokjes (3 lossen om te keren)
Achterkant kussenhoes:
  • Haak 28 lossen en 3 lossen om te keren
  • 19 toeren van 28 stokjes (3 lossen om te keren)
Naai de voor en achterkant aan elkaar.
Let op! Doe het kussen erin voor je het helemaal dicht maakt.

Knopensluiting
Wil je de kussenhoes kunnen wassen? Maak dan een sluiting met knoopjes.
Zet de knopen (6 à 7 stuks) vast aan de achterkant, onderaan de opening en aan de binnenzijde van de hoes. Je maakt de hoes dicht door de knopen tussen de steken door te halen van de onderste stekenrand van de voorkant van de hoes. Test van te voren even of de knopen niet te groot of te klein zijn.

Tips voor extra decoratie gehaakt kussen

Je kunt het kussen decoreren door toeren met verschillende kleuren te haken en decoratie steken te gebruiken. Haak bijvoorbeeld noppen, reliëfstokjes, lussen, diepe insteek, moezen, etc.

Kussen haken met reliëfstokjes

Haak afwisselend reliëfstokjes, zodat je een schaakbord patroon krijgt of visgraat motief.

>>> Zie Reliëfstokjes haken

reliefstokjes schaakbordpatroon

Kussen haken met moezensteek

Heel geschikt voor het haken van een kussen is het haken met moezen. Haak de moezensteek in plaats van stokjes.

>>> Zie  Moezen patroon

moezen haken

Kussen met noppen

Haak aan de buitenkant helemaal of alleen bepaalde randen met noppen. Je kunt de noppen ook haken met een andere kleur garen. Haak ze in lijnen en recht of zoals in de tekening hieronder in diagonalen. Om noppen te haken kun je de voorgaande toer haken met vasten.

>>>  Zie noppen patroon

noppenpatroon
noppenpatroon

 

Kussen in verschillende kleuren met diepe insteek

Haak vasten  met verschillende kleuren en haak met elke nieuwe kleur steken met een diepe insteek.

>>>  Zie diepe insteek 


diepe insteek haakpatroon
diepe insteek

Gehaakt kussen met lussen

Haak in plaats van de stokjes vasten met de lussensteek. Neem eventueel verschillende kleuren.

>>> Zie lussenpatroon


lussenpatroon
lussensteek

Kussenhoes met streeppatroon 

Gehaakt streeppatroon in verschillende kleuren en patronen.

>>> Zie voorbeelden van gehaakte streeppatronen


Gehaakt streeppatroon

Patchwork kussen

In plaats van het patroon hierboven kun je ook een kussenhoes haken met granny squares.

>>> Naar haakpatroon granny squares kussen

Kussen gehaakt met granny squares





2 opmerkingen:

Alice Kallenach zei

Leuk al die steken met patronen, dank je wel! ;)

Anne zei

Hoi Alice, leuk dankjewel :)

Voor nog meer inspiratie staan hier diverse streeppatronen:
http://textiel-handwerken.blogspot.nl/search/label/streeppatroon
(of zie bij labels: streeppatroon)

Heel leuk om variaties te maken voor kussens of sjaals.
Veel haakplezier!