donderdag 13 november 2014

Kerstkrans haken

Een eenvoudig en leuk haakpatroon voor een kerstkrans


Kleuren

De kerstkrans kun je haken in twee kleuren. In het voorbeeld heb ik rood en groen genomen, maar het is ook heel mooi in het wit, rood, met gouddraad of in vele bonte kleuren voor in de kerstboom.

Haakpatroon kerstkrans

  • Begin met het haken van het lint. Haak 80 lossen en hecht de draadjes netjes af.
    In plaats van een gehaakt lint, kun je natuurlijk ook een mooi lint of koord nemen.
  • Neem de gewenste kleur garen voor de krans en haak 12 lossen en sluit met een halve vaste tot ring.
  • Begin de eerste toer met 2 lossen en haak 23 halve stokjes in de ring. Sluit met een halve vaste.
  • Leg het lint rond de gehaakte krans boven de eerste toer. Zorg voor voldoende lengte aan beide zijden van de haaknaald. Later kun je het lint eventueel nog aantrekken.
  • Begin de volgende toer met 3 stokjes te haken in 1 steek van de vorige toer.
  • Haak weer 3 stokjes in 1 steek van de vorige toer, maar zorg er hierbij voor dat het lint naar voren komt. 
  • Sla 2 steken over en haak weer 3 strokjes in 1 steek van de vorige toer. Zorg ervoor dat het lint weer aan de achterkant zit.
  • Haak 3 stokjes in 1 steek van de vorige toer en haal het lint weer naar voren.
  • Sla 2 steken over en haak weer 3 stokjes, etc. herhalen tot je rond bent. Afsluiten met een halve vaste.
  • Breng het lint op de goed plaats, zodat je een strik kunt maken aan de onderkant van de krans.
Gehaakte kerstkrans

2 opmerkingen:

Tinneshobbyworld zei

Heel eenvoudig maar erg leuk gedaan. Ideaal om om kaarten e.d. te versieren of te gebruiken als applicatie.
Bedankt om dit patroontje te delen.
Groetjes, Tinne

Anne zei

Graag gedaan :) Supersimpel patroon en natuurlijk ook leuk voor in de kerstboom!
groetjes