woensdag 14 mei 2014

Sterren haken

Verschillende kerststerren

 

>> Er zijn Nieuwe Kerststerren 2016 ! <<
Klik hier voor alle kerstster haakpatronen

 

Kerstster super simpel patroon: 

Haak 5 lossen, sluit met een halve vaste tot cirkel.
1e toer: haak 3 lossen (als eerste opzet stokje), haak vervolgens 14 stokjes in de cirkel en sluit de toer met een halve vaste.
2e toer sterpunten: haak 5 lossen en haak op deze lossen 1 vaste, 1 half stokje, 1 stokje en een dubbel stokje.
Sla 2 vasten over op de cirkel en sluit de punt met een halve vaste in de derde steek op de cirkel.
Herhaal toer 2 totdat je in totaal 5 punten hebt.

gehaakte kerstster
gehaakte kerstster
Deze ster kun je ook iets groter maken door de sterpunten te verlengen. In plaats van 5 lossen haak je dan 9 lossen, waarop je 2 vasten, 2 halve stokjes, 2 stokjes en 2 dubbelestokjes haakt.
De ster kun je nog groter en kleurrijker maken door er met vasten omheen te haken. Op de punten moet je dan drie vasten haken in dezelfde streek.


Eenvoudig kerstster patroon: 

Haak 6 lossen en sluit met een halve vaste tot ring.
Toer 1: haak 3 lossen, vervolgens 2 st in de ring haken, 5 lossen, dan -3 stokjes, 5 lossen-.
Dit 3 keer herhalen totdat je in totaal 5 groepjes hebt.
Toer 2: 1 losse, 1 vaste in de eerste steek, 1 vaste in de derde steek (1 steek overslaan), 3 vasten in de lus haken, 2 lossen, 1 vaste in de laatste (vorige) vaste (picot-steek), 2 vasten.
Vervolgens herhalen tot je helemaal rond bent.

gehaakte kerstster

Ook deze ster kun je kleurrijker maken door er nog een contour omheen te haken met vasten.


Ster met picotsteken 

Toer 1: 4 lossen, sluiten met een halve vaste, 1 losse.
Toer 2: 6 vasten in de ring haken en toer afsluiten met een halve vaste in de vaste van de vorige toer, 1 losse.
Toer 3: 2 vasten in elke steek van de vorige toer (totaal 12 vasten), toer afsluiten met halve vaste in vaste van vorige toer, 1 losse.
Toer 4: 1 vaste, 1 losse, 1 vaste in volgende steek, picot: 4 lossen en 1 vaste in de 1e losse aan de haaknaald, 1 losse.
Dit herhalen zodat je 6 boogjes krijgt, eindig de toer weer met een halve vaste en 1 losse.
Toer 5: 1 vaste in het boogje, 8 lossen en 1 vaste in het volgende boogje.
Dit herhalen zodat je 6 bogen krijgt, de toer afronden met 8 lossen en een halve vaste plus een losse.
Toer 6: haak in de eerste boog 3 vasten, picot 3 lossen met een vaste in de 1e losse aan de haaknaald, 1 vaste, picot 3 lossen met een vaste in de 1e losse aan de haaknaald, 1 vaste, picot 3 lossen met een vaste in de 1e losse aan de haaknaald, 3 vasten.
Herhaal dit in alle bogen, en haak de laatste boog met de middelste picot 20 lossen.
Toer afsluiten met een halve vaste en afhechten.

gehaakt kristal
Gehaakte ster met picotsteken

Kerstster kristal: 

Toer 1: haak 6 lossen en sluit met een halve vaste.
Toer 2: 1 losse, 11 vasten in de ring haken, toer sluiten met een halve vaste.
Toer 3: 1 losse, 1 vaste, - 4 lossen, 1 vaste waarbij je een steek overslaat.
Herhalen totdat je 5 groepjes met lussen hebt.
De laatste lus haak je 4 lossen en sluit met een halve vaste de toer.
Toer 4: 1 losse, 1 vaste, in de lossen lus haak je - 2 vasten, 4 lossen, 2 vasten - 1 vaste.
Herhalen tot je rond bent en toer sluiten met halve vaste.
Toer 5: 1 losse, - 3 lossen, 1 vaste, 1 losse.
Sla 1 steek over en haak in de 4 lossen lus: - 1 vaste, 6 lossen, 1 vaste, 8 lossen, 1 vaste, 6 lossen, 1 vaste -, 1 losse en een vaste waarbij je een steek overslaat.
Herhalen tot je rond bent en afhechten.

gehaakte kristalster
Gehaakte kristal kerstster

Bekijk hier nog meer kerstster haakpatronen


haakpatronen kerststerren:
http://textiel-handwerken.blogspot.nl/search/label/kerststerren%20haken

 

En hier nog meer gehaakte kerstversieringen


haakpatronen kerstversieringen:
http://textiel-handwerken.blogspot.nl/search/label/kerstversiering

 

Geen opmerkingen: