dinsdag 20 mei 2014

Haken met kralen

Je kunt je haakwerk eenvoudig decoreren met kralen.
Dit kun je op een groter oppervlak doen met kleine kraaltjes, waardoor het haakwerk verlevenigd.
Of verschillende kleuren en soorten kralen langs randen van het haakwerk of in groepjes bij elkaar.

Hoe breng je kralen aan in haakwerk?


Dit kun je op verschillende manieren doen, tijdens het haken en achteraf.
Wanneer je de kralen aanbrengt tijdens het haken, dan rijg je ze op de draad waarmee je haakt.
Dit kun je op twee manieren doen.

Tijdens het haken kralen aanbrengen:

  1. Van tevoren kralen op de draad rijgen.

    Zorg voor een geschikte naald en combinatie van garen en kralen. Test even of de naald met draad gemakkelijk door de kralen gaat. Rijg vervolgens het aantal kralen op het garen met de naald. Begin daarna, of vervolg je haakwerk. Verschuif een kraal op de draad naar de plaats waar het moet komen in het haakwerk. Hou de kraal vast aan de goede kant van het haakwerk. Haak vervolgens de volgende steek. Eventueel kun je een extra stokje of dubbel stokje haken rond de kraal om hem op zijn plaats te houden.
  2. Kralen tijdens het haken met een haaknaald inrijgen.

    Hierbij rijg je de kralen per stuk in het haakwerk meteen op de plek waar je ze wilt hebben. Hiervoor heb je een dunne haaknaald nodig, welke samen met het garen gemakkelijk door de kraal gehaald kan worden. Doe een kraal op de haaknaald (rijghaak) en haal een lus waarmee je haakt door de kraal. Vervolgens neem je de lus weer op met je gewone haaknaald en haak je verder.

Kralen achteraf vastzetten

Vind je het te lastig om tijdens het haken kralen in te rijgen, dan kun je ze natuurlijk ook later met naald en draad op het haakwerk vast naaien.




Geen opmerkingen: